pátek 26. duben 2019 9:43
Registrace    

Letem světem Kolínem

Neúprosně se otáčející zeměkoule dala najevo, že je opět leden nového roku a s ním spojený veletrh imm cologne v Kolíně nad Rýnem. Tato megalomanská výstava s dlouholetou tradicí přitahuje všechny, kteří mají něco společného s nábytkem a bydlením, jako rozkvetlá louka včely a motýly. Je pouze třeba překonat rozmary počasí (sníh se střídá s dešťovými přívaly) a noblesní areál otevře svoji náruč.

První dny akce jsou vyhrazeny odborné veřejnosti a areál se hemží obchodníky, designéry studenty, producenty…Každý zde hledá to své. Vždyť poslední nábytkový veletrh byl téměř před rokem v Miláně. Každý je logicky natěšený na nové trendy a impulsy.

Kolínský výstavní areál se za pochodu mění. I když jsme si před léty mysleli, že lidé budou upřednostňovat internetový obchod před kamennou prodejnou a výstavnictví odzvoní, opak je pravdou. Za posledních 15 let byl areál téměř celý přestavěn. Hlavní nástup byl přenesen na opačnou stranu a došlo ke zbourání staré haly 1. Protože ale zůstává v orientačním systému, lze očekávat, že bude znova postavena. Proudy návštěvníků byly rozděleny do čtyř světových stran, aby turnikety snáze odolaly jejich náporu. Neskutečnou výhodou je napojení na železnici spojenou i s letištěm a jednoduchý sjezd z dálnice, ačkoliv je areál téměř v centru města a od proslulé katedrály ho dělí pouze jeden most. Velké jeřáby naznačují, že práce zdaleka neskončily a k areálu zřejmě přibudou velkokapacitní parkovací domy.

Navzdory organizačním změnám zůstává náplň jednotlivých pavilonů stejná. Oblíbený projekt das Haus prezentující vizi bydlení vybraných tvůrců navrhla po loňské Lucii Koldové skupina Truly Truly a těšil se zájmu návštěvníků stejně jako prezentace digitálních technologií v projektu Smarthouse nebo studentská soutěž Contest. Dvě haly obsadil již tradičně partnerský projekt Living kitchen. K vidění toho bylo moc, a tak na řadu přišlo správné časové plánování, protože některé haly mají i 3 podlaží.

I když organizátoři nešetří superlativy a pro rok 2019 očekávají zvýšení obratu nábytkových firem o 2 %, musí si ale i laik všimnout, že prodejní plocha není stoprocentně prodaná, což je vtipně „maskováno“ vznikem různých respirií, která nabízejí možnost posezení těm, kterým není příjemné odpočívat na „načančaných“ exponátech, protože restaurace jsou zejména v poledne nabity k prasknutí. Přesto se najde nemálo osob, nejčastěji asijského původu, kterým „bivakování“ v expozicích není proti mysli a pro svůj polední spánek si samozřejmě vyberou ty nejatraktivnější modely, které tím vyloučí z procesu fotografování. Na výzvu, zda by mohli exponát na chvíli uvolnit, zpravidla nereagují moc pozitivně. Stejně bezohledně vstoupí do záběru a bezostyšně fotografují veškeré detaily, ačkoliv jsou skoro všechny expozice vybaveny piktogramem s přeškrtnutým fotoaparátem, který je v posledních letech doplněn i přeškrtnutým mobilem. Nedostatek času provokuje často místo pohodové nálady nepříjemný stres.

Kromě množství návštěvníků z Asie je ale alarmující i obrovské množství asijských vystavovatelů. Zaplňují postupně i celé haly. Uchytit se na evropském trhu je možné zřejmě vhodnou cenovou politikou zacílenou na určitou skupinu spotřebitelů. Bylo by samozřejmě naivní domnívat se, že všichni lidé touží po kvalitním a drahém nábytku dokonalého designu.

Další zajímavostí je rostoucí počet producentů z původních socialistických zemí, přičemž si někteří zdaleka nevedou špatně, někteří dokonce spolupracují se zahraničními designéry. Současné nábytkářství je tedy jakýsi kotel namíchaný z různých národností designérů, producentů a obchodníků, kteří musí uspokojit pestrý vějíř spotřebitelů všech úrovní a imm cologne pro to poskytuje svoji infrastrukturu, prostě globalizace…

Nové trendy

Nábytková výstava bývá zpravidla spjata s pojmem trendy. Tím se rozumí směry, kam se současný bytový interiér posouvá. Trendy souvisí se společenskopolitickou situací a s technickou vyspělostí dané země, to znamená s jejími možnostmi uplatňovat nové technologie a materiály, které zpravidla do interiéru vnesou určitou barevnost. Hledají se nové cesty, jak využít svoje know-how. Například německá firma Birkenstock známá výrobou kvalitních botů využila svoje zkušenosti z práce s masivní usní, kterou aplikuje na kostry lůžek s vysokým estetickým účinkem. Jde vlastně o využití technologie z jiného oboru.

Dalším trendem větších firem je „chytit a nepustit“ zákazníka a nabídnout mu i další nábytkové vybavení. To se týká zejména problematiky obytných kuchyní. Stále častěji je jejich design méně „technický“ a navazuje na něj nabídka různých úložných systémů dalších zón, zejména jídelní a odpočivné. Firma Hülsta, německý producent tohoto typu nábytku, zase letos pronikla do sektoru koupelnového nábytku.

Tento rys rozšiřování sortimentu je ještě povýšen jevem, kdy významné např. oděvní značky navrhují a nabízejí svým zákazníkům i nábytek. Je to např. Versace (vystavuje v Miláně), Diesel a jiní. Průkopníkem tohoto trendu byla už před léty firma Bruno Banani. Vedle jejich triček se najednou objevila skříňka pro umístění audiovizuálních přístrojů. Někdy jde o sériové výrobky (Diesel), jindy o drahé solitéry vyrobené na objednávku (Versace). I když tento trend zřejmě nikdy nebude dominantní, bylo by škoda nechat movitého zákazníka odejít ke konkurenci.

Na imm cologne nelze určit nejdůležitější zařizovací trend nebo styl. Žádný není správný ani špatný. Jsou rozporuplné a protikladné, ale zřejmě se líbí. Často lze slyšet termín eklektismus. Ten představuje směs charakteristických prvků převzatých z různých historických období spojených případně se současnými prvky. Nejčastějším historickým zdrojem inspirace je tvorba z 50. a 60. let, ale také funkcionalistické období, baroko, případně i kubismus nebo gotika. Inspirace minulostí se dá nahradit tak trochu nadužívaným oblíbeným slovem retro. Projevuje se zejména v odpočivném nábytku. Nadále setrvávají šikmé nohy odpočivného i úložného nábytku, oblíbené jsou variace podnoží židlí. Vedle dřeva lze vidět kov, a to dokončený černě nebo v barvě mosazi. Téměř v každém druhém produktu lze najít kousek  Eamesových, nebo Jacobsena. A tak vedle sametu můžeme narazit na kov, barokní opulentní tvary se snoubí s mini­malismem, množství tmavého textilu tvoří protiklad světlému skandinávskému prostředí. Vše existuje vedle sebe v naprosté pohodě.

Kýčovité chlupatiny povrchů židlí a křesel inspirované 70. léty jsou téměř pryč. Výrazněji se uplatňují hmotnější textilie se strukturou s uzlíky, oblíbené je i nezvyklé řasení různých ploch, které neslouží k sezení. Příkladem může být křeslo Celine Lucie Koldové pro německou firmu Freifrau. To by ani nebyla paní Koldová, kdyby nepoužila nějakou „vychytávku“. Vedle řasení bočních stran je to oddělení plochy sedáku od opěradla a boků. Vedle nepochybného čalounického efektu je toto řešení lepé udržovatelné než běžné nedostupné záhyby a ohyby.

Několik let je nedílnou součástí imm cologne digitalizace a její průnik do interiéru. Její nejnovější aplikace jsou každoročně předváděny v rámci projektu Smarthome. Otevírání dveří pomocí otisku palce, sledování pohybu za domovními dveřmi rovnou ze svého lůžka, ovládání spotřebičů hlasem, regulace osvětlení gestikulací, kontrola stavu zásob potravin, hlídání spotřeby energií, hlídání bezpečnosti seniorů včetně přivolání lékařské pomoci a řada dalších funkcí, to vše už dnes umožní dostupné a lehce ovladatelné aplikace. I když nám to dnes připadá poněkud futuristické, budou taková řešení v budoucnu zřejmě samozřejmostí.

Asi nejvýraznějším na první pohled patrným rysem výstavy je barevnost. Výrobci vycházejí z doporučení vizionářů, kteří barevné trendy odvozují opět od společenských jevů. Firmy, které lze nazvat „designové“ se těmito doporučeními řídí. Letošní imm cologne se nesl v dominantní tlumené oranžové, které sekundovaly odstíny šedé a hnědé, dále se uplatnily odstíny šedomodré. Šedá a hnědá se automaticky promítla i do oblíbeného mramoru a lesklé povrchy převážně nahradil mat. Obecně byla barevnost spíše tmavá.

Dále pokračuje trend mramorového šílenství. Vyskytuje se v těch nejméně obvyklých polohách. Typologický hit loňského roku – jídelní  stůl s centrální nohou a středovou kulatou otočnou deskou pro pohodlnější přístup k pokrmům má oproti loňsku obě desky v jedné rovině, což je vizuálně čistší řešení. Na jídelní stoly navazují židle, které jsou stále pohodlnější a jídelní sety zpravidla obsahují lavice i křesla s područkami. Stejně netradiční použití nabízí i useň, lze ji nalézt třeba i na povrchu regálových systémů nebo stolních plátů.

V sektoru spaní setrvává trend zvýšených lehacích ploch s různými pokusy o jejich optické odhmotnění. Převažují pružinové systémy, dominují měkká dokončení lůžek s integrovanými systémy polohování. Zlepšení spánku napomáhá spací robot firmy Auping (výrobce roštů). Jeho vnitřní technika umožňuje naladění na dechový rytmus spáče, což zpříjemňuje fázi usínání. Na polštáři lze nastavit i teplotu, budík nebo příjemnou hudbu. Další novinkou je speciální polštář pro kvalitnější spaní na boku.

Letošní imm cologne doprovází výstava Living kitchen, která si rozhodně zaslouží samostatnou reportáž. Jako jeden případ za všechny inovace bych uvedla velkorysou kuchyni, která je rozdělena na špinavý a čistý provoz, jsou to vlastně dvě kuchyně vedle sebe. Samozřejmě takové řešení míří na početné rodiny nebo do domácností, kde je vaření skutečným koníčkem. Ergonomický „úlet“ loňského roku – Y Küche (kuchyně s půdorysem písmene Y) firmy Balerina Küchen dostal nový „trendový“ šedivý kabátek a barový pult.

Dětského nábytku bylo na imm cologne 2019 snad méně než jindy, každopádně chyběl německý velkoproducent Welle. Firma Moll mohla svoje produkty porovnávat s kopiemi od asijských firem a hodně úložných systémů a lůžek vycházelo z levnějších materiálů s nepříjemnými ostrými hranami. O to více potěšila kolekce dětských židlí českého výrobce Todus. Jejím autorem bylo belgické studio Segers.

Charakteristickým prvkem letošního imm cologne jsou doplňky. Jejich seznam by byl nekonečný, ať už jde o nesčetné tvary stolků, přídavných ploch, toaletních stoků, home-office, předsíňových odkládacích solitérů atd.. To umožňuje personalizovat každý interiér. Vedle „tvrdých“ doplňků se imm cologne hemžilo různými pufy, polštáři, polštářky, dále množstvím proutěných  pletených a tkaných textilií a nechyběla samozřejmě záplava zelených rostlin.

Jednoznačným nosným tématem imm cologne 2019 byl Bauhaus. První a nejslavnější škola designu letos oslaví 100leté výročí vzniku a Němci jsou na tento fenomén náležitě hrdi. Kromě samostatné výstavy tuto událost zdůraznily všechny firmy, které měly s Bauhausem prostřednictvím jeho žáků a učitelů něco společného. Byl to např. Knoll International a Ludwig Mies, Marcel Breuer a firma Tecta, ale i Cassina nebo GTV. K Bauhausu se přihlásila i firma Balerina Küchen, která zpracovala prototyp podle bauhausovského konceptu.

Nelze nezmínit ani českou prezentaci. Tu vedle firmy Todus zastupoval již tradičně i TON s příjemnou minimalistickou expozicí zahrnující několik novinek, jako např. čalouněné křeslo Valencia. Ostatní  inovaci si zřejmě nechává na Miláno. Tak se budeme těšit.

Autor: doc. Ing. arch. Ludvika Kanická, CSc.
Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity v Brně
Kontakt: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Foto: autorka

Odborný časopis na podporu dřevařské a nábytkářské výroby.

Zásady zpracování osobních údajů

Newsletter

Přihlaste se pro příjem newsletteru. Nezmeškáte tak žádné aktuální novinky.

Rozesíláme pouze důležité informace. Nespamujeme!